Chillevip:en

 
Träffade nyligen ett par väldigt trevliga personer med extremt välbetalda jobb. Vi pratade lite om det där med arbete och fritid. Den ena berättade om kommande utlandsresor (ja, plural) och därefter tjänstledighet för att ta en paus från jobbet. Den andra berättade att hen också var less på jobbet och hade tagit ett helt år ledigt för att åka till en massa olika länder och relaxa.
 
Jag höll med om att det var klokt att göra saker som man vill istället för att arbeta enbart för arbetandets skull.
 
Jag förundrades över de enorma summor pengar de haft möjlighet att lägga undan. Inte över att de kunnat lägga undan, eftersom det är omöjligt att spendera hela deras månadslöner varje månad, men över att det finns så välbetalda jobb. Och att folk som får gigantiska månadslöner ändå fortsätter jobba år ut och år in, trots att en årslön borde räcka i eoner.
 
Men när jag nämnde att jag inte heller vill jobba men inte har råd att slippa, då började de prata om
 
hur viktigt det är att jobba.
Och livet går ju ut på att jobba.
Och allmänheten ska inte kunna ta ett år ledigt, inte. 
Och vad fruktansvärt det är att en del får pengar utan att jobba.
Och de som är sjuka är sjuka bara för att inte behöva jobba.
Och om alla skulle ha råd att ta semester trots att de inte är höginkomsttagare, då skulle ju alla vara lediga och hur skulle det se ut?
 
Och sedan pratade de lite till om vart de skulle åka härnäst.
För det är så viktigt att få koppla av.
Och att få göra det man vill.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0