Aktivitetsrapport, gratis!

Från och med i höst är arbetslösa skyldiga att lämna in en "aktivitetsrapport" över vad som gjorts för att den arbetslösa ska "ta sig ur" arbetslösheten (som om arbetslöshet vore ett missbruk, ett medberoende eller en slugt gillrad fälla).
 
Eftersom en hel del av den arbetslösas tid kommer att gå till att författa detta dokument (Se t.ex. tvånget för lärare att författa individuella utvecklingsplaner för varje elev, vilket hittills bland annat gett de fina resultaten  "elever som får vikarier eftersom ordinarie lärare måste skriva individuella utvecklingsplaner" , "kraftigt minskat intresse för lärarutbildningen" samt klassikern "rejält utbrända lärare"), vill jag dra mitt strå till arbetslöshetsförsäkringsdravelstacken.
 
Klipp ut och kopiera nedanstående mall och lämna till Arbetsförmedlingen (vars handläggare säkerligen kommer att jubla över att få ägna ännu mindre tid åt att faktiskt hjälpa arbetslösa och istället få lägga alla arbetstimmar på att läsa fjantiga aktivitetsrapporter). 
 
AKTIVITETSRAPPORT
- eller Varför värdelösa jag ännu inte fått någon att vilja lägga pengar på att anställa mig
 
Måndag
 
Gick på gruppmöte hos Arbetsförmedlingen. Fick veta att det är skamligt att vara arbetslös och att det finns så otroligt många jobb att söka och att det bara är idioter som inte fattar det. Fick se en Power Point-presentation om Platsbanken. Tidsåtgång: 90 minuter
 
Lunch. Hade dock inte fått någon a-kassa eftersom jag inte skickat in min aktivitetsrapport, så jag hade inte råd att äta. Det finns dock inga fattiga människor i Sverige, så jag låtsades äta. Tidsåtgång: 10 minuter
 
Träffade en handläggare. Den tredje på två veckor. Hen sa att jag måste söka jobb, annars kommer jag att vara arbetslös i hela livet. Fick en bunt broschyrer om hur skamligt det är att vara arbetslös. Fick välja en jobbcoach från en lista. Tidsåtgång: 60 minuter (inklusive 50 minuters väntetid i Arbetsförmedlingens väntrum)
 
Gick hem. Tidsåtgång: 50 minuter. Sökte inget jobb på vägen. Är en idiot.
 
Försökte betala räkningar. Gick inte, eftersom jag inte har några pengar. Tidsåtgång: 20 minuter. Är en idiot.
 
Letade jobb. Hittade inga som jag är kvalificerad för, eftersom jag ägnat hela mitt yrkesverksamma liv åt ett och samma jobb, tills jag blev sjuk och inte kunde fortsätta där. Tidsåtgång: 120 minuter. 
 
Skrev dagens aktivitetsrapport. Tidsåtgång: 10 minuter.
 
Tisdag

Suttit hos jobbcoachen i 8 timmar. Ska göra det varje dag hädanefter, ända tills jag hittar ett jobb. Får inte ägna mig åt någon som helst kompetensutveckling, vila, socialt umgänge, kreativ aktivitet, motion, ideell verksamhet, nätverkande eller annat som möjligtvis kan öka min självkänsla, bättra på min hälsa eller bidra till samhället, eftersom jag ska skriva CV och låtsas gå på anställningsintervju 40 timmar i veckan. Tidsåtgång: 8 timmar
 
Skrev dagens aktivitetsrapport. Tidsåtgång: 2 minuter
 
Onsdag
 
Arbetsförmedlingen kontaktade min a-kassa och sa att jag inte är särskilt samarbetsvillig. Blev därmed utesluten ur a-kassan. Tidsåtgång: 5 minuter
 
Jobbcoachen påpekade att jag nu kommer att hamna i en åtgärd. Tidsåtgång: 30 sekunder
 
Jag fick ett nervöst sammanbrott inne på handläggarens kontor. Tidsåtgång: 25 minuter 
 
Hamnade på akutpsyk. Tidsåtgång: 5 timmar (inklusive 3,5 timmes väntetid, då jag passade på att skriva aktivitetsrapporten)
 
Torsdag
 
Jobbcoachen ringde och frågade vart jag tagit vägen. Vi skulle ju ha rollspel om hur det kan vara att ha ett jobb idag. Jag svarade att jag blivit inlagd på psyk för att få vila lite. Jobbcoachen svarade att det inte var vidare samarbetsvilligt och nu får jag nog ingen hjälp alls. Tidsåtgång: glömde kolla klockan.
 
Fredag
 
Fått ångestdämpande medicin och en tillsägelse från min läkare om att jag måste be jobbcoachen om ursäkt för att jag inte vill ta emot den fina hjälpen som Arbetsförmedlingen erbjuder. Känner mig säker på att få ett jobb idag. Tidsåtgång, inklusive biverkningar: oändlig.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0