Varför Tapetorkestern har sovit litegranna

Den stora handlingsförlamningen kom och lullade ner sig över mig för ett tag sedan, när jag blev helt arbetslös igen. Fast så får jag inte säga, eftersom man inte får vara handlingsförlamad som arbetslös. Det är ju när man är arbetslös som man blir som mest kreativ, påhittig, framåt, självsäker och framför allt full utav jobb. Det är det mest speciella, att alla arbetslösa har så många jobb att välja på. Det finns jobb överallt, säger de som har jobb. Nu menar de visserligen att det är deras egna jobb som finns att välja på, men de tänker inte lämna ifrån sig dem, inte . 
 
Så nu sitter jag alltså här, med en väldig massa osynliga jobb att välja på. 
 
Jag föreslog för Arbetsförmedlingen att jag kunde fortsätta att praktisera, eftersom jag lär mig en jäkla massa på det och dessutom får något slags hopp om livet och kanske en bild av vad jag kan arbeta med när jag blir stor. Min handläggare lät inte helt negativ, så vi skulle höras om ett par dagar för att se vad min eventuella praktikplats säger. Min eventuella praktikplats säger jamen okejrå, vi kan ta hand om na. 
 
Då ringer en annan handläggare från Arbetsförmedlingen och säger att min handläggare är sjuk, och om den hära tillfälliga handledaren fick bestämma skulle det då inte bli nån praktik, inte. Praktik måste leda till jobb, jöh. Då sa jag att det kanske kan göra det i framtiden, även om inte just det här stället har nån anställning att erbjuda för tillfället. 
 
Då frågar den tillfälliga handläggaren om jag inte har nån annan arbetsgivare som kanske kan anställa mig.
I handläggarens värld dräller det nämligen av arbetsgivare som sitter och väntar på att jag ska fråga chans på dem. 
 
Du vet väl om att du är berättigad till nystartsjobb? säger handläggaren som inte är min handläggare. Då får ju arbetsgivaren anställa dig till ett mycket billigare pris!
 
Jag antar att det förhåller sig så i den här oupptäckta världen som den andra handläggaren lever i, att alla arbetsgivare sitter och gömmer jobb i en liten låda, ända tills någon kommer och säger tjolaflöjt jag är då berättigad till nystartsjobb, jag! och då säger de plötsligt allihop Välkommen, du utvalda, vi hafver väntat på dig! Du skall få våra väl dolda jobb enkom för att du är lite billigare än andra, även om du inte ens är kvalificerad för någon av tjänsterna! Men först skall vi dig beströ med bladguld och kokosflingor eller vad vi nu har på lager.Tackom och lovom att du dök upp idag, för vi hafver icke vetat hvad vi skola taga oss till med alla dessa arbeten som vi med möda tryckt neder i denna oansenliga lilla låda med lock med den hemliga inskriptionen "Öppnas ej förrän den utvalda kommen är från Arbetsförmedlingens gyllene lager" på.

Fasen också att jag slutat dricka sprit.
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0