Stora män, små idéer

- Jaha, tills idag skulle ni alltså ha kommit på ett sätt att lösa arbetslösheten. Är det någon som...

- Jag kan! Fråga mig, mig, mig!

- Oj, vad bra att du är ivrig, Fredrik! Vad har du att säga?

- Jomen, såhära: man kan ju tvinga arbetslösingarna att gå iväg till hittepåjobb, liksom.

- Det låter intressant, hur menar du nu?

- Jomen, såhära: man säger att hallå hörni, nu måste ni jobba med det hära jobbet som inte finns!

- Men fröööken! Det där låter ju jättejättedumt!

- Vänta lite, så får Fredrik prata färdigt. Alla ska få berätta hur de har tänkt så småningom. Fortsätt, Fredrik.
 
- Jomen, eller, nu glömde jag ju vad jag skulle säga! Hon avbröt mig ju, fröken!

- Ta det lugnt, Fredrik. Berätta hur du hade tänkt att de arbetslösa skulle gå med på att jobba på jobb som inte finns.

- Jo feratte annars fårom inga pengar, haha!

- Men kan man väl inte göra, Fredrik?

- Jo feratte arbetslösingarna får inga pengar, haha!

- OK. Man ska tvinga dem att jobba med något som egentligen inte finns, annars blir de utan pengar. Varför måste de göra något som inte behöver göras?

- Jameh, annars görom junte nåt för samhället, ju!

- Och hur menar du nu? Vad gör de för samhället när de måste utföra sysslor som det inte finns något behov av?

- Ameh...

- Haha, Fredrik fattar inte frågan!

- Tyst med er! Låt honom få tänka efter. Nå, Fredrik, på vilket sätt är det bra för samhället att folk gör meningslösa saker?

- Men annars görom junte någe alls! Folk som jobbar gör ju någe, ingen får ju göra ingenting ju!

- Och vad får dig att tro att de inte gör något alls bara för att de vägrar att jobba med meningslösa saker utan att få riktig lön?

- Ameh... Jag skulle varje fall inte göra någe.
 
- OK, så bara för att du, Fredrik, inte kan ta dig för något om det inte är lönearbete, så tror du att resten av Sveriges befolkning är lika handlingsförlamad?

- Ameh...

- Och varför kan de inte lika gärna få pengar för att göra ingenting istället för att göra något som är helt värdelöst?

- Jamen, hallå, man kan junte få betalt om man inte jobbar, heller.

- Men de jobbar ju ändå inte om det inte är riktiga arbeten, eller hur?

- Jamen, fatta, det är ju varje fall liksom någe som man måste göra, för att alla andra som jobbar måste ju göra nåt hela dagarna som de inte vill göra, och då ska arbetslösingarna också göra det.

- Så de som är arbetslösa ska straffas för att de är arbetslösa?

- Jaa! Straffas! Straffas! Pow! Boom! Kapoff!

- Och på vilket sätt blir samhället bättre då?

- Asså...

- Kommer det att bli fler riktiga jobb om de arbetslösa tvingas syssla med dumheter istället för att få chansen att söka valfritt arbete i lugn och ro?
 
- Meh...

- Kommer de arbetslösa att få kraft och mod att ta sig ut på arbetsmarknaden om de tvingas till förnedrande sysselsättning?

- Jameh, de måste ju lära sig å skämmas för att de är utan jobb, ju!

- Fredrik, det verkar inte som att du har gjort läxan ordentligt. Dina svar är inte så genomtänkta.

- Öh, det var faktiskt inte jag!

- Hur menar du?

- Det var inte jag som kom på hela grejen, det var Anders och Hillevi som sa att jag skulle säga sådära!

- Det blir kvarsittning för dig, Fredrik!

- Haha, Fredrik får kvarsittning!

- Tyst, Jan, det kan bli du nästa gång!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0