There's no way around it. Kladdkaka!


Köttfri måndag säger Paul McCartney och då blir det ett hysteriskt och uppgivet hetsbeteende i stugorna, för vad äter man om man inte får äta ihjältagna djur? Det får man lätt svar på här. Där (alltså här) finns massor av vardagsrecept för folk som, liksom jag, vill äta när man är hungrig.


Om man har ett dödatdjurrecept man gärna vill göra om till djurvänligt recept kan man kolla här. Där finns allt man behöver för att omvandla snusk till smaskens. Och vips! så har man inte längre några ursäkter för att äta kött längre.


Men om man helt enkelt skiter i att laga mat vareviga dag och istället fokuserar på huvudgruppen i kostcirkeln - KAKAO - så är det händigt att ha att följande superlätta recept till hands (tatuera gärna in det på underarmen eller skriv det tvärsöver kylskåpsdörren):


VEGANSK KLADDKAKA

150 g mjölkfritt margarin
2 msk ljus sirap
3 1/2 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 1/4 dl vatten

Smält margarinet.
Rör i sirapen.
Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao (be gärna någon om assistans här, för det är liksom två moment i ett) medan du rör.
Blanda i vätskan, lite åt gången.
Häll upp smeten i ugnssäker form och grädda i 175 grader i ca 20 minuter.



Jag har snott receptet från något ställe som jag inte längre hittar till. Jag tar inget som helst ansvar för eventuell hetsätning, men jag kan garantera att kakan gör dig mätt och kär i dig själv (om du låter bli att äta upp hela på en gång.) och väldigt omtyckt av alla du bjuder, om du nu tycker sådant är viktigt. Näringsinnehållet har jag inte beräknat, men det kan ju du roa dig med.


Kommentarer
Postat av: mirja

Lotta, du är så bra och underhållande. Tack för att du lärde mig Engelska!

2011-03-18 @ 10:22:44
URL: http://mirjakupari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0