Ett fall och en lösning

Svininfluensadags, kanske? Tidningarna skriver om handsprit, men inte många skriver om varför svininfluensan uppstod. Eller varifrån fågelinfluensan kom. Inte heller om vilken ny pandemi som är på G. Vi kan ju i alla fall gissa att djurindustrin har fler hemska bieffekter på lager.

Men det behöver inte vara så. De flesta blir upprörda över hur dåligt djuren har det på farmerna och i fabrikerna, och kan uppleva vanmakt. Men det är ett problem som ALLA kan göra något åt. Det kostar inte ens pengar. Man behöver inte ens stå i kö för att vaccineras. Man behöver bara sluta äta kött och börja äta något vettigare.

Skolklasser får ofta göra utflykter till bondgårdar, men sällan till slakterier. Eller kycklingfabriker. Varför vill man ge barnen mat som är producerad på ett sätt som man inte vill att de ska känna till?

Sådant kan man fundera på. Och försöka att inte helt tappa tron på folk under tiden.

För er som tror att jag yrar om att många farliga sjukdomar kommer från djurindustrin har jag varit duktig och länkat till fakta här. Och här. Och här. Och så vidare.

Prosit!






Kommentarer
Postat av: Jo.

Har en fundering med fråga.



Om du skulle få garantier för att djuren mått bra, dvs behandlas väl, varit ute i det fria, ätit (för djuren) bra och naturlig mat, osv. (och förutsatt att allt detta var sant), skulle du då kunna tänka dig att dricka mjölk, äta ägg och (t.o.m.) äta kött?



Eller kommer du vara vegan oavsett vad?



Jag fick för ett tag sedan höra att personer kan vara vegan p.g.a. olika anledningar vilket var en nyhet för mig då jag alltid trott att det byggt på ett gemensamt ställningstagande och åsikt (oavsett om omvärlden skulle ändras).



Du kan kanske bringa lite klarhet kring detta, från vad du anser?

Postat av: Tapetorkestern

Svar till Jo: det är en väldigt hypotetisk fråga, eftersom man nog inte kan garantera att djuren skulle må allra bäst av att ge bort sin mjölk och sina ägg. Jag brukar få den frågan många gånger.



Hur skulle det jordbruket se ut? Det är en självmotsägelse,eftersom mjölk- och äggproduktion kräver manipulation av djurens liv och det ligger inte i deras intresse. Det är våra intressen som styr då, och vi kan inte garantera att djuren får det liv de bör ha då.



Jag vill aldrig äta något som innebär att man utnyttjat djuren. Och jag vill aldrig att man ska döda någon. Att äta självdöda djur kanske är ett alternativ, men jag tycker helt enkelt det är äckligt att äta kadaver.

2010-09-14 @ 07:22:22
Postat av: Jo.

En sätt att försäkra sig om att man vet hur djuren har det är att föda upp dem själv, att ha ett självhushåll på landet och leva av det man brukar. Det är åtminstone vad jag fick höra från dem som berättade om veganer som hade börjat att äta kött.



Men jag antar att man kan vara vegan av en hel del olika skäl precis som med det mesta, men det gjorde mig lite förvånad då jag alltid tänkt mig att grunden för veganism varit att inte äta andra levande varelser eller produkter av dem. Ungefär som det du skrivit som svar på min fråga.



Jag får väl använda det slitna uttrycket: man lär sig något nytt varje dag.

Postat av: Tapetorkestern

Visst kan djuren ha det bra om man tar hand om dem i ett idylliskt litet självhushåll, men de vill knappast bli ihjälslagna ändå. Och varför ska det vara en rättighet att hålla ett djur i fångenskap och sedan ta ihjäl det? Människan klarar sig utmärkt (bättre) utan kött, så den eviga frågan om hur man med gott samvete ska kunna fängsla och döda ett djur, den förstår jag inte.



Jag förstår framför allt inte den totala avsaknaden av empati hos folk (inget personligt, Jo.). Hur kan man INTE känna att djuret lider?

2010-09-15 @ 16:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0