Kakao, smör, Pat Metheny och jag.

Pat Metheny har gjort en skiva där han får alla instrument att spela av sig själva via någon teknisk superlösning. Jag läste hela artikeln imorse och har redan glömt det mesta, utom bilderna. Om det bara hängde på hårkvalitet skulle jag och Pat Metheny kunnat vara tvillingar. Men han är ett musikaliskt och tekniskt geni och jag fattar inte ens hur jag ska lyckas spela in Gubben Noa på elpianot.

 

Ändå är kosmos med mig på något vis. Häromdagen for jag och Mannen akut till affären för att köpa kakao och smör eftersom kladdkakans dag var kommen. Efter att ha letat efter kakaohyllan i fem minuter höll vi på att ge upp, när vi till slut hittade Ögonkakao. Men det ville jag ju inte ha. Jag får inte kliva på skarvar i asfalten, trampa på en A-brunn, äta något som ramlat ner på golvet, träffa folk oduschad, ta på mig vänster vante/strumpa/sko före höger, ringa till folk efter klockan 22 eller köpa kakao som inte är ekologisk och rättvisemärkt.

 

Alltså kunde jag inte köpa Ögonkakao. Så där stod vi i affären och jag deklarerade besviket att det inte skulle bli någon kladdkaka denna kväll, trots att vi farit ut i värsta höststormen och tokregnet enbart för detta uppdrag.

 

- Jag måste ha ekologisk och rättvisemärkt kakao, sa jag igen. Och vände mig om. Där, bakom mig, på en i övrigt tom hylla som skulle innehålla pulversoppor, stod ett endaste paket ekologisk och rättvisemärkt kakao.

 

Då var det bara smöret kvar. Det visste vi i alla fall var det skulle finnas, så med raska steg travade vi till kyldisken. Inget smör. Inget mjölkfritt, bara en massa ondskesmör från instängda kossor.

 

Detta föreföll rätt orimligt, men så var det. Ännu orimligare var det dock att vi gick ifrån kyldisken och fick syn på en tillfällig liten kyllåda som stod uppställd bredvid en hylla. Däri låg det ett endaste paket mjölkfritt smör.

 

Nu kan det hända att mina magiska krafter sträcker sig enbart till att få tag på till synes slutsålda varor, men jag tänker ändå önska att jag blir lika begåvad som Pat Metheny. Och då inte enbart vad gäller hårväxten.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0