En lång harang om vargar, surströmming och kalasbyxor.

Man ska välja sina strider, säger folk. Folk säger väldigt mycket. Precis som jag. Ibland säger jag så mycket att jag inte orkar lyssna på mig själv. Men jag försöker sålla bland allt jag säger och välja ut det viktigaste.

Och då försöker jag välja mina strider. Till exempel tyckte jag det var lite oviktigt att skriva att DN använder ordet "kokainkalsonger" i en rubrik. Jag tyckte inte heller det var särskilt viktigt att haka upp sig på att Aftonbladet berättar att någon blivit ledsen över ett "brösthån". Jag blir istället lite fascinerad över att ha lärt mig två nya ord. Och att jag lever i ett fantasiland, där rikets två största tidningar går på LSD.

Men det finns andra som verkligen väljer sina strider med omsorg, och gör det så pass definitivt att jag blir ledsen ända in i själen, vart nu den tagit vägen. Förmodligen ligger den på Tradera och jag har inte tid att hänga där.

Det är inget fel i att brinna för en sak, eller hur? Att helt gå in för att rätta till något man anser vara fel, det är väl beundransvärt? Men hur känns det att strida för något som bara skadar andra och dessutom får stridisen att framstå som ett byoriginal?

Jag läser om en socialdemokrat i Nordanstig som lägger all sin energi på att få sin kommun vargfri. Han vill alltså utrota alla vargar och dessutom se till att det aldrig någonsin kommer några nya dit. Han har flera "viktiga" anledningar till varför vargarna ska bort. En orsak är att de är farliga för barn. En annan är att vargarna är farliga för de hundar som jägarna har med sig för att döda andra djur.

Människor har inte anfallits av varg på över hundra år, så det argumentet går bort. Och att utrota en art för att låta folk hålla på med en blodig hobby, är det ett ädelt uppdrag?

En annan socialdemokrat känner att det världen verkligen behöver är - surströmming. Japp. Surströmming. Han är riksdagsledamot och slåss för rätten att äta surströmming. Kämpa kämpa kämpa! Stålmannen rycker ut för de svagas skull, de stackare som förvägras äta surströmming! Världen blir så mycket härligare och finare, bara folk får äta rutten fisk! Fisk som dödats för att sedan bli till gammalt snusk i en burk. Gammalt snusk som sedan marknadsförs som "kultur" och sprider sina vidriga ångor över bygden. En bygd som på Kejsarens nya kläder-vis inte vågar säga att det luktar PRUPP!

Och prupp är just vad det luktar om ett samhälle som kämpar stenhårt för att få döda mer, att få kontrollera ännu mer.

Vill socialdemokraterna associeras med dessa tomtar som kämpar för en massa blaj? Om inte, så måste de nog utrota avarter i de egna leden innan de går till val.

Eller dela ut kokainkalsonger till hela folket, så de inte märker vad som håller på att hända.


Kommentarer
Postat av: miss jackson

När jag hamnar i riksdagen ska jag slåss för att alla ska få gratis Ben & Jerrys

2010-02-17 @ 16:15:11
Postat av: Anonym

Jag gillar Miss Jacksons förslag!

2010-02-17 @ 17:58:27
URL: http://tovelaurin.blogg.se/forresten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0