Wonder x 3

I helgen var jag i Kramfors. Där finns mamma och syster och en handfull andra vettiga personer. Annars bor där mest katthatare och ligister. Det är i alla fall vad man lär sig om man läser Tidningen Allehanda, tidningsvärldens motsvarighet till en bitter gammal tant som sitter och svär på torget. Men ibland kan Tidningen Allehanda göra en glad.

Dagens finaste rubrik läser jag alltså i Tidningen Allehanda (har sniffat mig lurig på tretal idag):

"Foppa ska hem och fundera"

Det är allt en braskande nyhet, det. Inget om Foppas förehavanden på isen eller så. Bara att han måste hem och tänka lite.

När inget annat händer i världen känns det tryggt att veta att Foppa ska hem och fundera.

Jag har en liten tankelek som jag använder när jag känner att allt är osäkert och jag knappt kan hålla i mig för att världen snurrar snett. Eller bara när jag har urbota tråkigt. Då brukar jag tänka "Tro vad Stevie Wonder gör nu?"

Jag minns inte denna tankes ursprung, men det gör mig ofta lugn att tänka på att just nu, någonstans, håller Stevie Wonder på att göra någonting. Jag vet inte vad, men det är NÅGOT. Och han existerar samtidigt som jag.
Bara en sådan sak. Jag är tvärsäker på att han aldrig någonsin legat kallsvettig och klarvaken i sin säng och försökt lugna ner sig genom att undra vad JAG gör. Men nu kanske han åtminstone kan vara lugn över att Foppa ska hem och fundera.

Jag ids inte läsa hela artikeln angående vad Foppa ska hem och fundera på, men två av hans repliker sliter genast åt sig min blick:

- Det gick fortare än jag trodde.

och

- Det borde absolut inte vara jag.

Det där kan ni gå hem och fundera på.

Förresten kan Arbetsförmedlingen fundera på hur de ska klara sig utan mig ett tag, nu när jag fått jobb fram till jul. Några elever funderar nog fortfarande på exakt vad de lärde sig under min lektion i atomfysik idag.

Kanske satt de mest och tänkte på Stevie Wonder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0