I väntans tider

Van Morrison bjuder upp till dans. Vad hjälper väl det när hopparuntorken (som inte ska betonas så att det betyder att man ska skippa vikingaskriftsfönen) bara ramlar ur mig efter två sånger. Jag som just högt och tydligt berättat för någon att jag minsann skulle träna ikväll. 

Skulle dessutom söka jobb på riktigt. Skriva CV. Gå igenom möjliga arbetsplatser. Undersöka om det finns någon marknad för min tjusiga idé om Påklädarlinjen. Ett telefonnummer man ringer till om man är riktigt sugen på att höra hur någon klär på sig, strumpa för strumpa, väldigt långsamt. Till slut är den som pratar så härligt påbyltad med galonoverall och Ingemar Stenmarksmössa och blåställ att den som ringer knappt kan tygla sig och kanske tuppar av. Till de smygande tonerna av bayersk discojazz. Härliga, lättförtjänta pengar.

Men man ska inte  pyssla med saker om man inte är inspirerad. Det är bara att vänta ut de här fuldagarna då man inte har en enda idé (förutom "undrar om det är sant att det blir rökheroin om man kokar sallad".) utan bara kan tänka på att det var väl själva den att man ska behöva vara översållad av akne trots att man är medelålders.

Samma sak med bloggandet. Har inte skrivit en rad på flera flera dagar. Det går liksom inte när hjärnan är på tvären och vägrar tänka glada, originella och tacksamma tankar utan istället ägnar sig åt att fundera på den perfekta müslin.

Sverige verkar ha tultat vidare ändå, men knappast i rätt riktning.

Kommentarer
Postat av: Dojjan

Been there, done that, haven't left yet!

Alltså, jag har inte bara svårt att ta itu med viktiga saker på fuldagar, det gäller liksom hela tiden - oberoende av väder, kläder, frisyr och situation. Jag är nog allergisk mot "måsten" och "nödvändigheter". Symptomen kan visa sig på flera olika sätt: isbitsfrosseri, soffapati, städmani, telefonterrorisering, bokläsningsfrenesi, budgetplanering utifrån imaginära skraplottsvinster, tvångsmässigt internetquizzande, bildande av politiska partier, debil diktskrivning utifrån Miles Hunts devis "What rhymes with horse?"... you name it! Här kommer för övrigt slik lyrik till dig!



You have reached Procrastination...

...was this your intended destination...

...or did you get off at the wrong station?

How will you find your way out of this situation?

Can you find the derivation...

...of your bottomless frustration?

Is it just a total lack of inspiration...

...or simply not enough copulation?



2009-05-13 @ 11:18:45
Postat av: Dojjan

I forgot ",when you've lost your way and your motivation?" (insert after line four) but otherwise that about sums it up! Usually when I intend to deal with an important situation my "get-up-and-go" just gets up and goes away, never to be seen or heard of again:).



Nej, men allvarligt talat vännen min. Du har alltid varit en ENORM hjälp(tänk typsnitt 72!), närhelst jag har haft svårt att komma igång (tämligen vanligt förekommande fenomen). Du är alltid stöttande på ett tufft, men ändock drivande och konstruktivt sätt som inte tillåter undanflykter, ursäkter och "jag ska bara..." . Nu är det min tur att göra detsamma för dig. Det är ingen idé att vänta ut fuldagarna - dagar med krav är alltid fula!Bit ihop och sätt igång genast så att det blir gjort... annars händer ingenting. Din CV kommer inte att inspireras av någon mystisk musa (såvida inte kladdkakan som du bakar istället för att göra det du egentligen måste, innehåller olagliga ingredienser), och du kommer inte att hitta något jobb i tebladen (inte ens i koppen från Dunoon - den är fin, den är du, men den är på intet sätt magisk). Du kan alltså inte förlita dig på att allt kommer att falla på plats som genom trolldom utan du måste själv vara aktiv. Jag vet att jag KNAPPAST är någon förebild när det gäller detta, men jag kommer att ha telefonsupport för jobbsök och CV-sammansättning tjugofyra/sju enkom för dig!



P.S. Jag ska nu föregå med gott exempel - dvs. jag ska nu gå ut från din blogg, ut från nätet, öppna mitt CV-dokument, färdigställa och skicka iväg det tillsammans med följebrevet som du har hjälpt mig så vansinnigt mycket med (TUSEN TACK!!!!!!!)... så blir min värld vackrare igen!

2009-05-13 @ 12:09:14
Postat av: Dojjan

Fast först måste jag på toa!

2009-05-13 @ 12:12:28
Postat av: Kollegan

Glöm inte ditt ansvarsfulla uppdrag inom FMG, i din CV

2009-05-13 @ 22:43:02
Postat av: virrpottan

Se det från den ljusa sidan. Man har sällan en så välskurad toalett som när man går och skjuter upp saker.Nä, som jag ser det- Ta det lungt. Gör inget förhastat. Tids nog kommer en dag då du vill.

2009-05-14 @ 14:44:43
Postat av: Ilona

utan motivation blir sakerna ändå inte bra gjorda, så det är lika bra att låta bli.

2009-05-15 @ 12:32:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0