Kapitel 1

Ska man få något jobb gäller det att ha lite färdigheter först. Det är dags att utveckla min händiga sida. Jag bestämmer mig för att sätta ihop tidskriftssamlare i kartong från IKEA. Härligt med prylar som är i ett enda sjok, så det inte är några skruvar eller andra lösa delar att hålla reda på.

Tänker snabbt knöka ihop 10 stycken för att få lite ordning i lägenheten. Börjar med en, sådär som man gör. Men HUR gör man? Viker de fyra flikarna i alla universums kombinationer utan att det fungerar. Blir lite arg. Tidskriftssamlaren heter FLYT.

Struntar i att FLYT inte är rätt ihopvikt, stoppar tidningar i den i alla fall. Botten går ur. Struntar även i det. Tidskriftssamlare ska stå på en plan yta, utan att någonsin lyftas, så jag petar ihop underdelen av FLYT och ställer den på golvet. Den står inte rakt. Ställer den mot ett bordsben och blir nästan lite rörd över att FLYT nu står alldeles stilla. Snett, men stilla.

Nio stycken kvar. Upptäcker plötsligt att farbror IKEA ritat en bruksanvisning i botten på FLYT. Tre bilder, ingen text. Jag tittar länge på dessa bilder. Är det ett test? En rebus? Eller bara Dan Browns skiss till Da Vincikoden? Jag tar mig inte tid att leta fram symbollexikonet utan försöker göra som bilderna visar.

Gör som bilderna visar och får ännu en tidsskriftssamlare med lös botten.

Framåt kvällningen inser jag att jag hållit bilderna upp och ner.

Dagens platsannonser som jag väl måste svara på:
 
Apotekare - jag kan ju faktiskt en hel del om piller.
Trafiklärare - jag har åkt bil flera flera gånger.
Motorskadereglerare - kan vara extraknäck till trafiklärarkneget.

I slutet på varje kapitel i en spänningsroman ska det vara en cliffhanger, något som gör att man bara MÅSTE fortsätta läsa. Och här kommer den:

Jag funderar på att göra en budget.


Kommentarer
Postat av: Lotten

DYN är inte densamma utan dig

2009-08-11 @ 19:34:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0