Vanvett & etikett. Och nyheter.

Läser i min hemstads tidning att Apostasy gör en Europaturné och blir glad. Blir mest glad för att syster gick i samma klass som en av medlemmarna, blir mest förbryllad över att jag faktiskt aldrig har hört detta blackmetalband. Men blir konstigt stolt ändå, eftersom det var länge sedan något band från min bygd gjorde något målmedvetet.

Läser vidare i min hemstads tidning att Jesusrock gick med plus i år och blir glad. Blir mest glad för att de har ett så himla bra namn på sin festival, blir mest förbryllad över att jag faktiskt aldrig varit dit. Kan bero på att kristen rock har ett oerhört svårtvättad tråkstämpel.

Likadant är det med black metal. Och alla andra band som liksom sopas in i en tydlig genre. Då får jag lite klaustrofobi. Det känns som om de tillhör en egen liten trång låda som inte går att ta sig ur. Det blir inte på riktigt. Gladpunk, gubbrock, clownjazz, industrirock, dyngsynt, schlager, dansband, trance, cowboydisco och Jill Johnsson. Otrevliga företeelser som jag inte klarar av. Det är som det värsta barnprogrammet i världens historia -  Harry och hans positiv. Där visste man på en gång vad som skulle hända. Harry skulle stå ensam med sitt positiv och prata med jobbig röst om hur ensam han var med sitt positiv och ingen skulle någonsin hälsa på hos honom. Jag blev rädd och ledsen varenda gång och skulle säkert ha kommit mycket längre i livet om jag inte fastnat i ångest på grund av denna läskiga tv-produktion.

Nej, bort med alla kategoristämplar på musik. Fast ibland blir man redigt sugen på att höra lite gammal hederlig speed reggae eller bastubetechno.

Till sist läser jag i min hemstads tidning om något viktigt som händer i förorten. Bollstatorget ska få ny belysning. Blir helt paff.  Hoppas invånarna firar med papphammarhårdrock och bengalisk smörsång.


Kommentarer
Postat av: alias Kvasthilda

Jag tycker gitarren i AC/DC-s Thunderstruck är lite som stråkrullningarna i gamla fiolpolskor, därför tänkte jag testa på fiolen. (Jo jag är allvarlig. Stoppa in det i rätt kategori, du! :)))

2008-09-23 @ 21:25:07
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Olivia

vart kommer du ifrån egentligen?

2008-09-23 @ 22:26:39
URL: http://oliviabe.blogg.se/
Postat av: Beritdolores

Godmorgon !

Efter en frukost med broccoli och äggomelett så känner jag mig mätt och belåten och redo för ett litet inlägg. Ja, kategoristämpel på att kristen rock kan vara tråkig, är många gånger fel. Oftast mycket bra musiker och sångare...Har bl.a en "kristen" skiva hemma som jag haft i hundra år och som heter SALT...och sångerskan där, tror hon heter Skoglund i efternamn, har en tung röst,som kan ge en rysningar, skitbra...Annars finns det hur mycket bra musik, att lyssna på, hur ska man hinna med allt...

Hej så länge...

2008-09-24 @ 08:31:28
URL: http://www.svenningson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0