Tävling eller sådär.

Igår fyllde Popgeni år. Inte sällskapsspelet, utan föreningen som ordnar storstilade konserter i stan. Det var även Vegetariska Världsdagen, men jag glömde fira det med. Nyckeln till en bättre värld är såklart både bra musik & vegetarisk mat, och så bara går jag och glömmer hela rasket. Kanske för att jag tar bådadera för givna och är en bortskämd spoling eller bara för att det är så mycket världsdagar och jubileum och namnsdagar och jox hela tiden att jag inte skulle märka om det blev julafton mitt i alltihop. Men jag ska fira Popgeni ändå, genom ett sällsynt svårt popquiz som inte går att googla fram svaren på. Det går inte heller att göra som jag gjorde i högstadiet, när jag fick Popgenispelet i present & genast lärde mig alla svaren och blev sur på alla som inte ville spela med mig. Nu när jag gått ut högstadiet har jag glömt vad det stod på varenda frågekort, så det är fritt fram att spela med mig igen.
 
Här är ett popquiz till Popgenis ära och alla andras förtret:
 
1. När jag såg Bob Dylan första gången, på en "hemlig" spelning på Debaser, var jag så svimfärdig av lycka att jag i princip minns ingenting. Vilket är mitt enda bestående minne från själva spelningen?
a. Att Bob hade på sig en tyrolerhatt.
b. Att Bob gjorde en bedårande version av "If Not For You".
c. Att Tomas Ledin var i publiken.
 
2. Vad trodde jag att min dåvarande favoritlåt "Like a Virgin" handlade om när jag var 8 år?
a. Att kallpressad jungfruolja var bäst i test
b. Att Richard Branson var en trevlig prick
c. Jag hade inte den blekaste.
 
3. Vilket band tackade Kramfors Musikförening - till Dojjans och min stora förskräckelse - nej till i början av 90-talet, eftersom det var väl ingen som hade hört talas om den där gruppen, heller?
a. Nirvana
b. Entombed
c. Kenneth and the Knutters
 
4. Vad har Tori Amos & Thore Skogman främst gemensamt förutom hårfärg & förnamn?
a. De har båda två gjort en sång om pannkaka
b. De har spelat i Kramfors
c. De har upprört USA:s kristna höger
 
5. Vilket av följande rocknrollbeteenden finslipade jag på min enda Billy Idolkonsert?
a. Valde enbart ut groupies som hade med sig kladdkaka
b. Stagedajvade så att jag bröt armbågen på en i publiken
c. Skällde ut två ynglingar för att de kastat skräp på marken
 
Den första som svarar rätt på alla fem frågorna får en signerad streckgubbe i present.
Alla andra slipper.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: T

Däremot vet jag att leadgitarristen i Kenneth And The Knutters kallade sin hemmagjorda gitarr som var formad som en MC för "sportgitarren". Detta framkom under en diskussion med honom i en bar. Alkohol förekom. När jag var på min hittills enda konsert med Dylan var jag nog en jungfru, men inget han spelade då var särskilt ljuvligt. Framförallt inget han sjöng. Dock var hans gitarrtekniker särskilt trevlig med oss som jobbade och som var intresserade av gitarrnörderi. Vilket knappast Tori Amos hade varit. Eller är. Och hon kan väl aldrig ha spelat i Kramfors? Entombed såg jag pyttelite av i Hultsfred ett år. Våra tältgrannar såg däremot nästan enbart just Entombed och ägnade övrig tid åt att dricka sig in i alkoholnirvana så de upprepade gånger rev vår enkla tältboning genom att redlösa falla över tältpinnarna. Billy Idol skulle jag däremot kunna tänka mig vara en bokning för Kramfors stadsfest. I sommar. Där han uppträder tillsammans med ett storband mellan Svanökören och Great Hanson.

2013-10-02 @ 22:00:26
Postat av: Anonym

BCAAB
/B-O

2013-10-03 @ 08:39:02
Postat av: Dojjan

Jag tippar på: CCAAC. Jag dock är osäker på den första och den tredje. Jag kan dock mycket väl tänka mig att Tore Skogman har retat upp den kristna högern i USA. Billy Idol till Kramfors stadsfest tycker jag låter alldeles ypperligt. Om de ändå ska väsnas så kan de väl väsnas med bra musik för en gångs skull.

2013-10-04 @ 18:54:36
Postat av: Dojjan

Jaha! Nu såg jag att du redan hade skrivit svaren. Hoppsan.

2013-10-04 @ 18:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0