Enligt en undersökning

 
Nu ska man inte vara orättvis och få det att låta som om Arbetsförmedlingen är de enda som vet hur man slösar bort skattebetalarnas pengar på tokroliga vis. Statistiska Centralbyrån är också med i party-partyligan. Och det förstår man ju. Sitter man och jiddrar med en massa siffror dagarna i ända är det lätt hänt att man vill skapa lite extra festlig statistik (nummerhybris heter det på fackspråk. Vilket fack som pratar på det viset får du ta reda på själv, jag har fullt upp med att läsa Aftonbladet) och drälla ut fina myndighetspengar på viktiga utgifter såsom Let's Dance-deltagare, DiLeva och ballonger. Bara för att få till ett lustigt diagram, skulle jag tro.
 
Jag har två gåvor till SCB, som tack för deras kreativa användande av offentliga medel. Uppfinningsrikedom (i dubbel bemärkelse) ska väl belönas? Jag skänker härmed SCB en fin gammal text som aldrig vetat var den hör hemma, men som några år efter sin tillblivelse plötsligt finner sin plats här på Tapetorkestern. Dessutom ger jag SCB en pedagogisk sång. Särskilt viktig är sista raden, andra versen.
 
Observera att texten inte har något med SCB:s aktuella kalasande att göra. Jag skrev den i en mörk period av mitt liv, som svämmades över av enkäter: 
 
____________________________________________________________________________________________

Hej Statistiska Centralbyrån!

Jag vore mycket tacksam om Ni tog Er tiden att fylla i den lilla enkät jag har gjort till Er. Era svar är viktiga för min verksamhet och för att säkerställa grundläggande funktioner i vårt rike.

Enkäten behandlar frågor som är av största intresse, kanske inte för allmänheten men verkligen för mig. Jag skulle se det som ett väldigt allvarligt angrepp på min person om Ni väljer att inte svara. Då skulle jag bli tvungen att vidta nödvändiga åtgärder. Min starka förhoppning är att jag inte ska behöva bli hotfull, men jag anser att en varning är på sin plats.

Låt oss nu inte vara ovänner såhär på direkten. Se bara till att svara omgående, helst före middagen, så ska det nog gå bra. Var noga med att svara ordentligt och sanningsenligt, eftersom minsta slarv kan påverka statistiken i missvisande riktning.

Ringa in det svarsalternativ som Ni tycker passar.

Fråga 1.
Anser Ni på SCB att det är lätt att besvara Era enkäter?
a) asbest b)möjligtvis inte c) torsdag

Fråga 2.
Hur mycket tid över tror Ni att gemene man har för att lägga på Era enkäter?
a) tiden är relativ b) plus minus noll c) ring en vän

Fråga 3.
Varför är det inga roliga bilder i Era enkäter, som man kan titta på medan man funderar?
a) fråga Signe i informationen b) lagom är bäst c) se fråga 13

Fråga 4.
Om Ni svarade Ja på fråga 2, gå genast vidare till fråga 3 innan Ni svarar på följande:
a) i allra möjligaste mån b) 115 000 kr före skatt c) Pernilla Wahlgren, va?

Fråga 5.
Vem tar ansvaret för att Sverige står stilla medan folk besvarar Era enkäter?
a) nästan aldrig b) nästan nästan aldrig fast ibland c) nästan nästan jämt men inte alltid

Skicka ifylld enkät till mig. Namn och adress har Ni redan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0