Friheten att låta bli att bry sig

 
Idag blev jag kallad "miljömupp" av en som tyckte att jag inskränker hans frihet när jag vill att folk ska tänka på miljön. Frihet är ett spännande ord. För en del innebär det rätten att göra precis vad man vill, oavsett hur det påverkar någon annan. Frihet är den ljuva känslan av att förtrycka någon för att man själv är för bekväm för att låta bli. Frihet är att strunta i all information och kunskap och bara göra det som gynnar en själv. Frihet är att låta andra lida av konsekvenserna av ens frihetliga handlingar.
 
 
Frihet är att säga att jag skiter väl i att vi bor tillsammans på den här planeten allihopa, för jag är viktigast av er alla och jag tänker inte hjälpa till ett smack för att vi ska ha det bra. I själva verket tänker jag inte ens välja något som är bra för mig själv, för innerst inne avskyr jag den person jag har blivit. Därför väljer jag den farligaste maten, den smutsigaste bilen, de giftigaste prylarna och till och med de obekvämaste skorna. Sedan borrar jag ett hål ner till grannens vardagsrum och spelar tysk marschmusik på högsta volym för alla som inte vill höra på. Det är frihet, det, banne mig!
 
 
Frihet är att få sätta sig över andra och säga att det finns bara ett sätt att leva och det är att leva efter köttnormen och att vägra ändra på sitt beteende överhuvudtaget. Frihet är att skylla ifrån sig på någon annan. Frihet är att tvinga folk att rätta in sig i ledet och bli rädd när någon bryter sig ur och säger att vi kanske måste åstadkomma en förändring. Frihet är att slå ner allt motstånd genom att kalla någon "miljömupp". Frihet är att inte se sig själv i ett större sammanhang. Frihet är ett tomt ord.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: J-O Eriksson

Läste konversationen som jag antar ligger till grund för denna bloggpost på Twitter :) Upplevde din motparts argumentation som om någon föreslagit honom ett glas vatten (Köttfri måndag) och han börjar ropa om att man försöker dränka honom (Köttförbud, sätta sig över... etc). Mycket svårt att diskutera sakligt i såna situationer.

Dock om man läser en av hans senaste tweets så ser man att han tycker det är ok att ta bilnycklarna av ett fyllo. Så det kanske finns hopp, om du förstår hur jag menar? :)

2012-07-30 @ 10:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0