Folkhälsosant

I senaste numret av Kommunalarbetaren hänvisar ledaren till Folkhälsorapporten 2012, som visar skillnaderna i livslängd mellan olika samhällsklasser. Det är riktigt ruskig läsning, men inte förvånande. "En högutbildad kvinna i Danderyd kan räkna med att leva sex år längre än en kvinna i Älvdalen. Och deras män blir i snitt nästan nio år äldre än männen i Pajala." *
 
Inte nog med att de som har det bra ställt har det bättre medan de lever, de får dessutom leva längre. Visserligen är man kanske inte så sugen på att leva i oändlighet när man är utarbetad och underbetald, men ändå. Det visar att de som har makten över jobben också har makten över andras liv. Inkomstskillnader är en fråga på liv och död. 
 
På min Arbetsförmedling hade de vid mitt senaste besök tagit bort skylten "Vänta här på din tur", som stod vid nummerlappsutdelningsdisken. Kanske någon insåg att det inte är så himla stor risk att arbetslösa plötsligt får tur och då är det dumt att ha dem väntande vid en specifik punkt på något som inte kommer.
 
Istället har Försvarsmakten satt upp en käck plansch på anslagstavlan i väntrummet. Den vänder sig till arbetslösa som inte tänker vänta på att få veta exakt hur stor skillnad det är i livslängd mellan de som får skitjobb och de som får superjobb, utan istället är beredda att sälja kropp och själ till krigsindustrin. Det är fint när myndigheter samarbetar. Vi andra är bara samarbetslösa ihop.
 
På onsdag ska jag träffa en arbetsförmedlare som ska klargöra vad det är för fel på mig egentligen som inte fått tag på något av de miljontals jobb som finns. Är jag helt olämplig som arbetslös? Måste jag åtgärdas? Kan man ha mig till något överhuvudtaget? Kan jag möjligtvis klara av att dela ut nummerlappar till alla i väntrummet på Arbetsförmedlingen?
 
* = Liv Beckström, Kommunalarbetaren nr 3, 2013
 
 
* Liv Beckström, Kommunalarbetaren nr 3, 2013

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0