Arbetmarknadsministerns lilla lakej säger hej

 
Nog om bordeller, Tyskland och tvångsarbete. Nu till något liknande. Jag har utnämnt mig själv till testpilot för Arbetslinjen och ska prova på "praktik". "Praktik" är alltså ett jobb fast utan lön. Jag har på eget bevåg föreslagit praktiken, så det är inte synd om mig. Frid och fröjd och jag ska lära mig saker och sådära och ändå behålla a-kasseersättningen som vanligt.
 
Kan man tro. Två dagar in på praktiken läser jag det finstilta. Nu ska jag överge min kära vän a-kassan och istället få en ny BFF: Försäkringskassan. Som ett härdande och provocerande MC-gängstest för att kolla om den arbetssökande är tuff nog, har Försäkringskassan ännu klurigare regler än vad a-kassan har. Det räcker alltså inte med att jag säger till a-kassan att jojjomensan, nu har jag allt varit ute och gratisjobbat hela månaden så det går bra att ge mig mina åttatusen efter skatt i lagom tid tills räkningarna ska betalas. Istället måste Försäkringskassan sätta sig med pannan i djupa byråkratveck och räkna ut hur mycket pengar jag ska få. Fastän a-kassan redan räknat ut det. Sedan måste Försäkringskassan vänta i två veckor innan de skickar ut ett brev om hur mycket pengar jag ska få. 
 
När två veckor har gått och jag har fått brevet från Försäkringskassan (kanske, ska tilläggas. Det står att det tar  ungefär två veckor. Beror på hur Karlavagnen lutar mot månen osv.), då är det två veckor kvar på månaden. Just då händer ingenting. Men efter två veckor ska jag skicka in en blankett om att jag minsann fortfarande varit på min praktik och att det går bra att skicka pengarna tack så mycket. 
 
Sedan ska Försäkringskassan ut på friluftsdagar, kickoffer och namnsdagsfirande, för då har de inte tid alls att betala ut några pengar. Det tar nämligen minst två veckor, säger de. Det betyder alltså att jag måste vänta minst 6 veckor på pengar. Frågor på det?

Kommentarer
Postat av: Alva

men åhhhh hur fan kan det få vara så här??

2012-10-03 @ 14:58:27
URL: http://issuu.com/velodrom

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0