Propaganda utklädd till revolution

Jag är sur på ETC. Eller inte sur, mer paff. Eller inte paff, mer arg. Mest arg är jag nog för att jag gillar ETC och vill att de ska vara bra rakt igenom. Men bra rakt igenom är ju nästan ingen, så jag borde inte bli så himla paff eller sur. Därför fokuserar jag på att vara arg. 


I det senaste numret av ETC skriver Johan Ehrenberg om Mjölkrevolutionen, en bok av Fredrik Colting. För er som inte vet vem Fredrik Colting är: hans mission i livet är att folk ska äta rått kött. Till den livsuppgiften har han även lagt den viktiga kampen att folk ska dricka mer mjölk. Mjölkrevolutionen handlar om att mjölkindustrin är ond, men bara för att den pastöriserar mjölken. ETC hyllar boken och sällar sig till mjölkpropagandaministeriet utan att för en endaste sekund ifrågasätta budskapet. Artikeln går ut på att vi ska dricka mjölk, men den ska vara opastöriserad. Och den ska komma från "lokala, friska, gräsätande kor".


De där lokala, friska och gräsätande korna ska alltså fortsätta att bli förtryckta så det står härliga till, huvudsaken är att deras mjölk inte pastöriseras när människorna har snott åt sig den. Att ETC gör reklam för djurförtryck är så förbluffande märkligt att jag återigen blir paff.


Ännu paffare blir jag varje gång jag läser dessa rader ur artikeln: "Om dagens mjölk skapar djurplågeri är det kanske inte mjölkens fel, utan industrins." Läs det hela en gång till och känn paffheten sprida sig som opastöriserad mjölk genom kroppen, tills den surnar till och når hjärnan. Dags att bli arg.


En mjölkindustri utan djurplågeri är en utopi. För att vi ska kunna ta mjölk av korna krävs det att vi bestämmer oss för att förtrycka dem. Vi stänger in dem, tvångsinseminerar dem och tar deras kalvar ifrån dem vid födseln.
Någon mjölkrevolution är det inte tal om, bara en viss förändring i produktionsledet.


Revolution innebär att frigöra sig från förtryck. För korna innebär Coltings och Ehrenbergs mjölkrevolution ingen frigörelse överhuvudtaget. Korna är precis lika lite värda som de alltid har varit.


Jag har sett ETC som en tidning som kämpar mot alla former av förtryck. Tydligen är ett glas mjölk viktigare än den kampen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0