Stora puckon klarar allt

Nu står streckgubbarna utställda på Kramfors kommunbibliotek till den sista juni och jag ska påbörja nästa bok, som plötsligt har blivit två böcker. Båda hänger mig i byxbenen och tjatar om att få bli till först, men jag säger bestämt nej till bägge. Här blir det inget skrivet eller ritat förrän jag skaffat mig en rejäl inkomst. Min plan var ju att starta ett företag och hamna överst på Svenskt Näringslivs gullelista, men det gick i stå. Den här gången är det inte ens Arbetsförmedlingens fel. De har ännu inte svarat på min ansökan om starta-eget-bidrag. De sitter nog mest och funderar över hur i hela friden jag har tänkt att få ihop kalkylen. Det gör jag med. Eftersom man måste tjäna grova pengar som frilansare för att överleva ser det inte så hoppingivande ut när jag beräknat att inte tjäna en endaste grov peng från början. Dessutom kan jag inte räkna och det är något slags minus när man ska ha enskild firma. Mitt motto, "större puckon än jag har klarat av detta, så varför skulle inte jag kunna?" borde hålla även för att starta eget, men där hade jag fel.


Imorgon ska jag gå på Arbetsförmedlingen och göra dem besvikna. De som hade hoppats och jublat och skålat och kastat blankettkonfetti på varandra och till och med börjat hjälpa folk att hitta jobb, så glada har de varit, bara för att jag äntligen skulle lämna dem ifred och bli egen företagare. Istället ska jag nu säga att det blir ingen knytblus för mig, för jag tänker återgå till att vara professionell arbetslös. Det innebär inte alls något jobb för dem egentligen, om de bara låter mig vara, så jag kan leta arbeten ifred. Jag tänker inte ens begära en höjning av min a-kasseersättning, eftersom regeringen vill att vi alla hjälps åt med att hålla igen såhär i kristider. Såhär i kristider höjs dock statsministerns lön ännu en gång, men det är för att annars kommer statsministern inte ha råd att köpa en endaste grej och då kommer Greklands ekonomi att gå under ännu mer och då kommer alla sjuka och arbetslösa i Sverige att bli tvungna att deporteras till Grekland för att tvångsjobba upp den dära ekonomin för alla måste hjälpas åt eller åtminstone de som inte har något speciellt annat för sig och snacka om att statsministern har annat för sig för han måste faktiskt fundera över vad han ska göra med alla nya pengar i månaden.






H


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0