Kodnamn: Tärande

Jag vet, det är tjatigt. Men A-kassans ständigt pågående pjäs är för absurd för att undanhålla den teaterintresserade allmänheten. Idag ringde jag till A-kassan för att fråga om det möjligtvis kunde vara så att jag skulle få pengar snart. Jag ringde dit för en månad sedan för att fråga om samma sak och frågade då även om det var några oklarheter angående mitt arbetsgivarintyg (det är nämligen alltid oklarheter angående mitt arbetsgivarintyg eftersom lärares arbetsgivarintyg tydligen skrivs på esperanto eller möjligtvis med runskrift.). Det var inga oklarheter och jag skulle snart få pengar och inte behöva vänta länge alls, fick jag då veta.


Idag ringde jag alltså igen, eftersom jag gått utan A-kassa sedan i december. Handläggaren (en annan, denna gång) sa att det var ingen som börjat titta på mitt ärende än. Det beror på turordningsregler, nämligen. Det tar 3-4 veckor innan någon kan slänga upp ett mynt i luften för att bestämma om jag ska ha ersättning eller inte. Då påpekade jag för handläggaren att jag blev lovad när jag ringde förra gången att jag inte måste vänta på turordningen, eftersom mitt ärende redan var aktivt och att jag skulle få mina pengar utbetalda redan innan ordinarie utbetalningsdatum (som var för en månad sedan). Åhå, sa handläggaren och lovade fixa så att jag får pengar nästa vecka.


OM det inte är några oklarheter, för då skulle hon ringa mig imorgon. Exakt hur oklart mitt ärende kan vara, det är ett fall för Mensa. Vareviga gång är det samma sak, helt okomplicerat. Jag har jobbat si och så många timmar, har alltså rätt till si och så stor ersättning. Men så enkelt kan det inte vara, säger konspirationsteoretikerna på A-kassan. Kanske jag bara har låtsats vara arbetslös hela den här tiden och i själva verket jobbat kvar på skolan i smyg? Och gått utan både lön och a-kassa på pin kiv? Man vet aldrig vad de där arbetslösa hittar på. Och hur har de egentligen tid att sitta och ringa till A-kassan mitt på blanka dan? Borde de inte söka jobb? Är de kanske sovjetiska spioner allihopa? Och det heter visst Sovjet, för så står det i våra papper.


Nästa gång ska jag fylla i "Svalorna flyger lågt idag" istället för "Arbetslös" på mina kassakort. Då kanske mitt fall blir lättare att hantera.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0