JULKLAPPSTIPS: TAVLA SOM (NÄSTAN) INGEN ANNAN HAR!

Ta och gör så här nu: svara på en enkel fråga och tävla om en tavla. Motivet på tavlan får du välja själv, men eftersom för mycket valfrihet skapar oro och irritation får du bara välja mellan tre motiv. Alla motiven är hämtade från min kommande bok, men en bok är besvärlig att sätta upp på väggen, så jag har gjort tavlor av bilderna också.


Du kan alltså få en finfin tavla som är originell/eljest och rätt så unik om du ger ett bra svar på nedanstående fråga.


En smart grej är att ge bort tavlan till någon i julklapp, för då har du både fixat en present som mottagaren definitivt inte har sedan tidigare (om du inte ger den till mig) och så har du gjort mig lite glad för att du sprider mina verk till omvärlden.


Bilderna ser bättre ut i verkligheten än på bilderna nedan och är dessutom inramade i en svart och stilfull ram. Vad mer kan man önska sig? Möjligtvis världsfred.


Så, svara på följande fråga och en tavla kan bli din: hur i hela friden ska jag marknadsföra min bok? ("Sälj den i charkdisken på ICA" är inte ett bra svar.)


Klura på den, du. Och så skickar du en kommentar med ditt svar och vilken tavla du vill ha, senast 21/12 (om du ska hinna få den innan jul). Och sedan försöker du lösa det där med världsfreden, när du ändå är i gång.


Om du tycker att det var en svår fråga kan du skriva en dikt om purjo istället. Det kan ge tröstpris.


Lycka till!

Tack till MiBas värld för idén.






Kommentarer
Postat av: MiBa

mibas värd har mytt adress! till mibablogg.com från miba.blogg.se ;)

2011-12-19 @ 11:03:59
URL: http://mibablogg.com
Postat av: Elin

Men jag vill vinna tavla! Därför ger jag följande förslag (mer eller mindre seriösa, avgör själv!):

1. En facebooksida för din bok, där man kan gå in och gilla den och sprida till sina vänner.

2. Hemsida är alltid bra att ha, fast nu har ju du din fina blogg förstås.

3. Signering på olika bokhandlar och författarträffar på i första hand alla stans caféer.

4. Länsbiblioteket skulle säkert kunna tänka sig att promota en lokal bok.

5. Ställ ut bilderna, tex på Tingshuset (som vi pratade om) och se till att de säljer din bok i kassan.

Vet inte hur du hade tänkt ge ut den, men flera av de små förlag jag tittat på erbjuder också distributionspaket. Kostar en del förstås, så det beror på hur mycket du hade tänkt satsa i reda pengar :)

OM jag vinner vill jag helst ha tavla nr 1, men gillar även nr 2 och mr 3 :D

Kram!

/Elin

2011-12-20 @ 08:16:36
URL: http://www.elinjernberg.se
Postat av: Ewis

1. Det självklara: Facebook-sida

2. Ännu ett självklart sätt: utnyttja din släkt, dina vänner och arbetskamrater. Se till att alla säljer minst 3 ex av boken. (Klagar de? De säljer ju säkert strumpor, schampon och bingolotter för idrottsklubben och/eller skolresan så varför skulle de inte kunna ställa upp för dig!)

3. Kalla till ett extrainsatt föräldramöte på skolan och presentera boken för dina elevers föräldrar. "Köp boken och öka på så sätt ditt barns chanser till högre betyg!"

4. Kontakta Tidningen Ångermanland och be dem göra ett reportage om dig och din bok.

5. Spela in en supersnygg tv-reklam som du sedan hackar in på hela tv-nätet på bästa sändningstid.



Tyvärr är jag förkyld och hjärnan presterar inte bättre förslag än så här just nu. :-D



God jul, Lotta!

2011-12-20 @ 08:38:52
Postat av: Nipotism

Det absolut bästa och billigaste sättet är att arbeta ut en strategi för gerillamarknadsföring, ju! Här har du 177 artiklar på ämnet att välja melllan: http://www.gmarketing.com/articles



Förslag är annars: gör någon form av teaser för din bok och dela ut på staden; använd vänner och familj för word-of-mouth (någon slags morot kan de behöva, t.ex. en signerad tavla, rabatt på boken om de fixar minst 5 köpare, osv); gör en egen form av "reverse marketing" (har dock inga bra förslag på hur - än); sätt upp mystiska små lappar på staden, skapa hype runt din bok.



Får jag tavlan nu?

2011-12-20 @ 09:07:42
Postat av: Neppe igen

Och kickstarter.com, jag glömde kickstarter.com! På så vis kan du både finansiera och marknadsföra boken på en och sammaste gången, ju. Och få jättemycket större spridning än annars, för nog kan väl de flesta tänka sig att länka till ditt projekt från sin FB-sida? Japp!

2011-12-20 @ 09:24:02
Postat av: Jo.

Hej!

Förslag:

Leta reda på personer med stor läsekrets som du tror kan vara intresserad av att sprida ditt budskap, skicka ett exemplar av boken till dessa personer med information om dig, boken, tanken bakom osv samt hur man kan köpa boken, dvs all vettig information som de kan behöva och vilja ta del av (dock kort och koncist). Om de gillar din bok skriver de förhoppningsvis om den och du når ut till en större skara människor som kan vara intresserad av boken.



Det viktiga är att hitta dessa personer som skulle kunna vara din kanal ut mot en större målgrupp. Det kan vara kritiker, krönikörer på olika tidningar, personer som bloggar inom områden som du tar upp eller som kan vara intresserad av boken på grund av dina olika beröringspunkter, allt från känslomässig vardagsrealism via köttkonsumtion och veganism till serietecknade/illustrationer (här utgår jag från att boken berör allt detta, men det kan ju vara mer eller mindre).

Alltså nyckelpersoner via:

Organisationer som via sina medlemstidningar/bloggar kan ha ett intresse för den.

Tidnings-/tidskriftsfolk

"Självständiga" bloggare

Facebooksgrupper?

Andra kanaler...



"The sky is the limit" hur många du väljer ut beror på dina resurser men framför allt bör det ske ett noggrant urval av personer grundat på vilka deras målgrupper är, hur stor deras målgrupp är, hur många kan du tänkas nå, hur stor är sannolikheten att de kommer att skriva om din bok samt vilka vill du nå. Och en viktig fråga att svara är vilken är din målgrupp?



Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen. Sen kan du ju också kolla in senaste avsnittet i ur:s serie Medialized som bl a handlar om övertalning. ;)

http://urplay.se/164832



Stor kram och lycka till!

Jo.

P.S.

Om detta förslag förärar mig ett av dina verk skulle jag gärna vilja ha "innerst inne är jag nog inte mig själv".

Postat av: Susanne

Hmm...funderar... Är det bara marknadsföringen av boken, så själva boken redan är tryckt?.. Missuppfattade nog frågan.

OM den inte redan är tillverkad så kontakta något förlag, eller snarare FLERA förlag! Kolla på böcker som finns av t.ex Gunilla Dahlgren och andra som bublicerar böcker med bild/text-tankar. Du är HELT klart i samma klass som dem! Tyvärr så har jag så kort minne, det är bortbränt, så jag kommer inte på några fler namn... Men botanisera på biblioteket så kan di hitta fler! Bara boken är tryckt och utgiven så kommer den att sälja sig själv!! DET är jag helt övertygad om!



Om jag vinner vill jag ha tavla nr 2, om tankarna..



God Jul! Kram / Susanne

2011-12-20 @ 18:15:07
URL: http://blackbeauties.webblogg.se/
Postat av: Tove

Vilka fina!! När finns boken att köpa?? Den är ju ett måste att ha i bokhyllan!



Jag har dessvärre inte några förslag, alla har ju redan gett så bra. Men du skulle ju kunna höra av dig till olika stora bloggar. Kanske skicka ett exemplar till någon för då brukar de ju verkligen göra reklam för det. :)



Hoppas det är bra med dig! Var ett tag sedan nu. KRAMEN

2011-12-23 @ 22:08:11
URL: http://tovelaurin.blogg.se/forresten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0