Pölsan - ekokrigarnas vapen?

I DN:s recension av Pelle Strindlunds Jordens herrar, årets absolut ypperligaste och smartaste och livsnödvändigaste och vändauppochnerpåtillvaron-igaste bok, står det att det är nog fint och klokt och egentligen helt rätt att sluta förtrycka djur. Men sedan invänder recensenten att vi tyvärr inte kan låta djur leva sina liv, eftersom då går ekosystemet åt helvete. Vi måste alltså äta varmkorv, annars kommer jorden att utarmas. Ja, man kan till och med säga att vi gör djuren en tjänst genom att äta upp dem, annars skulle de dö ut. Jag försöker låta bli att slå knut på mig själv av ilska och uppgivenhet över denna puckade slutsats. Istället är jag snäll och säger att recensenten nog är en av de som - och nu citerar jag en kär fd kollega - tagit del men inte förstått.


Tur att det finns annat än DN att läsa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0