Pages bok, Gore, bort

Skulle just skriva upp Jimmy Pages nyutkomna självbiografi på önskelistan när jag läser att den är inbunden i läder. Jävla trams och snusk. Folk är hyfsat medvetna om att man inte ska använda päls, men läder är fortfarande accepterat till de mest bisarra användningsområden. Jag vill apselut inte ha en bok som någon blivit slaktad för.

Tänker skriva upp Jimmy Pages nya film, It Might Get Loud, på önskelistan istället. Det är en gitarrdokumentär med både Jack White och The Edge. The Edge får mig att snarka högt, och Jack Whites eventuella storhet har gått mig helt förbi, men det kan vara kul ändå. Lite skeptisk blir jag dock när jag läser att mannen som gjort filmen även ligger bakom En obekväm sanning, världshistoriens tristaste film om miljökatastrofen.

Ni som sett En obekväm sanning och hållit er vakna filmen igenom ska ha en stor applåd. Jag är en av dem. Al Gore står (dagens rim!) och visar powerpointpresentationer om statistik i det oändliga och misslyckas tyvärr med det ädla syftet, att väcka intresse för klimathotet. För er som vill bli engagerade rekommenderar jag istället Leonardo DiCaprios film I elfte timmen. Den lyckas på något sätt göra en massa talking heads spännande, och gör det Al Gorefilmen undviker (om man inte räknar en svårläst lista på slutet): uppmuntrar till vad man KAN göra, istället för att bara mala på om hur slutet är nära på ett riktigt Aspergigt siffervis.

Al Gore är gift med Tipper Gore. Hon kämpade för att musik med farliga texter skulle förbjudas och fick till sist igenom att det skulle finnas varningstexter på skivor. Eftersom sådana skivor säljer extra bra misstänker jag att hon var hemlig medlem i 2 Live Crew.

Till skillnad från frugan sin så kämpar Al Gore verkligen för vettiga saker, det ska han ha en applåd för. Och många människor tycker om segdragna föredrag med stapeldiagram, så Al Gore nådde nog ut till en hel del folk. Så jag ska inte sitta här och reta upp mig.

Anger is an energy, säger John Lydon (som för övrigt lånat mig sin frisyr denna vecka. Jag har lämnat tillbaka den gamla till Paul McCartney). Det vore något att lösa miljöproblemen med, ilskekraftverk!

Varsågod att sno den idén. Och varsågod att kolla på lite naket i videon här nedan. Bästa lördagsfilmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0