Nobody's fault but mine

Läser om en lite miljövänligare sökmotor (som skänker pengar till bland annat Naturskyddsföreningen och fastän jag gick ur Naturskyddsföreningen för att de fegar lite ibland och tror att kossors fria liv och ett fritt landskap är en omöjlig kombination så gör de en hel del bra saker man ska stötta. Till exempel reder de ut begreppen kring vissa tidningars förvrängning av de senaste klimatrapporterna här) och bestämmer mig för att byta ut Google mot den.

 

Men hur hittar man en ny sökmotor när ens nuvarande sökmotor vägrar leta fram den? Jag svär åt de censurerande kapitalistjävlarna på Google ett bra tag tills jag inser att jag råkat stava fel. Den grönare sökmotorn heter Growyn, inte Growny. Det borde kanske slagit mig att ett Arne Hegerforsvitsande namn var mer sannolikt än ett skumt polskt.

 

Häromdagen fick jag en räkning där momsen lagts på två gånger. Jag svor en ramsa över utsugande skumraskföretag (som jag tydligen gladeligen handlar ifrån) och ringde idag upp dem för att fråga hur de kunde göra såhär mot stackars mig.

 

Det visade sig att momsen inte var dubbel, men att jag räknat fel. "Du är inte den enda", svarade den vänliga kundtjänstgöraren. Jag blir lite glad över att fler än jag inte kan hantera siffror och sedan lite generad och sedan helt bestört över att jag slösade telefonpengar istället för att använda en miniräknare.

 

Ett tidigare inköp orsakade en betalningspåminnelse, trots att jag aldrig sett originalfakturan. När jag i helgen skulle leta rätt på en kudde och hamnade i strumplådan hittade jag där den första räkningen.

 

Sådant skulle aldrig hända Lars Nittve. Han tjänar jättemycket pengar och har ordning och reda på ekonomin såpass att han kan köpa lustiga Ture Sventonkostymer. Men han gör mig upprörd så det smäller om det. I en intervju läser jag hans uttalande om att han älskar "utförsäkring". Han säger alltså på fullaste allvar att alla som tappar A- eller F-kassa gott kan trilla över världskanten och försmäkta i fattigdom i all evighet vad honom anbelangar.

 

Jag läser en gång till och då står det plötsligt att Nittve älskar "utförsåkning".

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0