Kapitel 23 - Janne Josefsson tar sig en titt på Arbetsförmedlingen

En kompis måste jobba heltid för 3800 kr i Arbetsförmedlingens sadistiska projekt "Praktik".

Efter en snabb titt på Platsbanken idag får jag mina misstankar bekräftade. "Arbetsförmedlingen söker medarbetare", är en annons.

Annonsen under lyder: "Häxriket söker medarbetare".

Försöker Arbetsförmedlingen få fler sökanden genom att lägga ut samma annons under olika namn?

Överhuvudtaget är jag lite orolig för vad som är i görningen där nere i Underjorden. De söker nya medarbetare i princip varje dag. Vad händer med de gamla?

Och varför har jag inte fått något svar på min fina jobbcoachansökan? Borde jag lagt till att jag har erfarenhet av att förnedra och förminska människor och även är en fena på svartkonst?

Strunt samma. Efter att ha tagit del av kvällstidningsrubriker de senaste dagarna inser jag att de mest lättförtjänta pengarna trillar in via webkameran. Får man göra sånt och ändå ha kvar a-kassan? Glömde fråga det på Basinformationsmötet.

Men nu är det helg och till och med arbetslösa är helt lediga och får gå på maskerad utan dåligt samvete.

Putell på er, grevar och baroner!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Du glömde kanske tala om att du även är förträfflig på att använda dig av telefontider och telefonsvarare. Detta, har jag noterat, är av största vikt för att bli en framgångsrik medarbetare hos Arbetsförmedlingen. Alltså: du skulle ha lagt till att du endast är anträffbar vardagar mellan 10 och 14 utan att meddela att du däremellan har lunch samt lägga av luren i 30 min efter 10 så folk tror att du är upptagen med andra. Sedan slår du på telefonsvararen som meddelar att du är upptagen i möte till kl 13:30. Sen efter 3 timmars lunch byter du smidigt meddelande till att du gått för dagen. Detta kan tyckas innebära ett moment 22 för att de aldrig kommer fram till dig men efter 2-3 dagar kommer garanterat ett fönsterkuvert från Ångestförmedlingen att du får jobbet. Klart och betalt

2009-09-18 @ 14:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0