Göran Hägglund: ta min TV, men ta inte mitt liv

Eftersom jag nu slutat kolla på Top Model bör jag skaffa mig en hobby. Det finns mycket man kan hålla på med. Björnjakt, massmord, porr, tarmsköljning och allt vad nu Vuxenskolan erbjuder känns lite yesterday, så jag gör lite research för att se vad verklighetens folk sysselsätter sig med i övrigt. Anders Borgs våta dröm är 100 % sysselsättning, alltså att alla i hela Sverige ska GÖRA NÅGOT. Hela tiden.

Jag tänker inte lägga så mycket av min tid på att härja runt, så jag tar den enkla vägen och kollar vad Anders Borgs regeringspolare Göran Hägglund tycker man ska göra. På Kristdemokraternas hemsida måste det finnas några logiska tips.

På Kristdemokraternas hemsida ser jag genast Marcus Birro i reklamposititon och blir paff. Är det en del i den nya zombievågen? Har Göran Hägglund ätit upp Birros hjärna? Men Birro - som jag gillar gillar gillar - gör väl vad han vill.

Enligt Kristdemokraterna ska alla göra som de vill, politiker ska inte detaljstyra. Det låter väl bra? Det inte bara låter bra, det låter fantastiskt. Såhär skriver partiet: "Verklighetens folk ska få vara ifred."

De menar att politiker inte ska peta i hur jag vill leva mitt liv. Hur går det ihop med Arbetslinjen? Där kravet från politikerhåll är att jag - som alltså måste vara verklighetens folk - inte ska få bestämma vad jag ska arbeta med? Att jag ska ta ett jobb som en myndighet bestämmer att jag ska ha, även om jag själv anser arbetet olämpligt? Att en myndighet - i detta fall Arbetsförmedlingen - anser sig ha befogenhet att avgöra vilket jobb jag är lämpad för? Att Arbetsförmedlingen faktiskt har hela mitt liv i sin hand?

Hur kan jag få vara ifred och leva ett tag på den försäkring jag själv och resten av mina fackmedlemmar betalat in till, om Arbetsförmedlingen ska styra mitt liv och bestämma vilka förutsättningar jag har?

Enligt Kristdemokraternas hemsida lever verklighetens folk i något slags vänsterförtryck där det anses fult att titta på Så ska det låta och åka på semester.

Så ska det låta är utmärkt att somna eller hetsäta till, men det är diktatur när det bara finns sådana hjärnsvaga underhållningsprogram på fredagseftermiddagen. Och åka på semester... Vilken arbetslös gjorde det senast?

Detta är självklarheter. Men för Kristdemokraterna, som sitter förtryckta och äter ihjälplågad lax eller andra statusdjur, är det tydligen inte lätt att tillhöra denna minoritet.

Jag börjar ana en kristdemokratisk konspiration, som gör att vi inte har andra TV-program än singalongsåpor och saggiga deckare om ond, bråd död, där en bister kommissarie åker omkring i en Saab V4 och får kristdemokraterna att känna sig som om de ser en bit av verkligheten.

Men folk, det blir det nog aldrig av dem.


Kommentarer
Postat av: Kjell

He he, klockren inledning;) Och lika vasst avslut. Ganska stimulerande ibland att läsa sig igenom sk nyliberalt (?) nonsens, blandat med konservativa värderingar osv presterat av folk som aldrig gjort ett hederligt handtag i hela sitt liv, eller kvasi intellektuella ekonomiska värderingar baserade på siffror av män som den gode (njaaa eller så inte) borg, eller varför inte hjärnor inom svenskt näringsliv som marian radetski.



2009-10-26 @ 00:43:47
Postat av: Anonym

åh. jag är beroende av din blogg.

2009-10-27 @ 14:31:16
URL: http://musikstopp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0