Plupp och hans mormor

Är det midsommar så är det. Knarkar penicillin för fulla muggar och får för mig att sätta upp hyllor i köksskåpen.

Sex stycken hyllor borde ta ungefär lika många minuter att sätta upp. Sex hyllor tar istället ungefär tio gånger så många minuter att sätta upp. Då har jag inte räknat in långa avbrott för att behålla vett och sans.

När det i tidernas begynnelse delades ut ögonmått blev jag utan och fick skönhet istället. Hyllorna ska vila på fyra små pluppar som man ska mäta rätt avstånd mellan. Om det inte vore för att universum snor på sig hela tiden så allt blir skevt, så skulle det väl vara hur lätt som helst. Men när jag väl mätt rätt vill inte plupparna sätta sig i sina små plupphål.

I COMMAND THEE TO GET INTO THAT HOLE!!! skriker jag och trycker med all min 93-åriga tantstyrka in pluppen. Det är som att pressa in en golfboll i telefonjacket. Eller en kamel i ett nålsöga. Jag blir som en rasande Trini Lopez och letar frenetiskt efter en hammare.

Häromdagen fick jag för mig att lägga alla utspridda verktyg i Mannens verktygsväska. Tänkte sortera dem i rätt fack och så, men tänkte att det säkert var lite mesigt. Det är INTE mesigt! Efter en kvarts rotande hittar jag såklart ingen hammare, men det funkar lika bra att slå med en skiftnyckel. Bara man får avreagera sig, så.

Till slut är plupparna inslagna i sina hål. Och dit ska hyllan. När hyllan är intrixad i skåpet (VARFÖR gör de skåpen mindre än hyllorna? Och varför sitter inte hyllorna i skåpen redan från början???) visar det sig att jag mätt fel.

Nu sitter de små plupparna väldigt stadigt i sina små plupphål och myser och flinar åt mig när jag med mina antibiotikaförsvagade nypor försöker slita ut dem. Men verktygsväskan är ju nära till hands. Känner mig som en väldigt ondsint tandläkare när jag med ett skevt leende drar ut plupparna ur sina gömmor.

Börja om.

Och samma visa igen. Tre skåp, sex hyllor. Och ingenting stämmer. IN MED ER, PLUPPJÄÄÄVLAR! Och sedan UT MED ER, PLUPPJÄVLAR!

Jag är Martin Timell from Hell.

Till slut har jag bara en hylla kvar.  Fram med de fyra sista plupparna. En, två... va? Var är de två sista plupparna? IKEA har bara skickat med TVÅ pluppar och jag ska ha FYRA säger 4 säger entvåtrefyyyyra helvetespluppar!

Dags för medicin. Har vägrat penicillin i en vecka och blitt galet dålig och nu känner jag bara för att hälla i mig hela burken tillsammans med whisky, WC-rent och gammal arsenik. Jag ska toppa drinken med ett litet parasoll och två pluppar från IKEA.

Skål och glad midsommar.


Kommentarer
Postat av: Bodil

HAHAHAHAHA, glad midsommar på dig också! :)



2009-06-21 @ 16:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0