"Mad, bad and dangerous to know"

Idag slog det mig hur ofantligt dålig Suedes  låt Introducing the band är. Men eftersom livet är en aning för kort för att fokusera på misslyckad musik, så glömde jag bort det hela när Brett sjöng inledningsfrasen till Heroine:  "She walks in beauty like the night". Så snyggt kan bara Brett börja en låt. Fast han har snott hela raden från Lord Byron.

Dojjan är expert på Lord Byron, så jag törs knappt nämna honom här. Men låt oss säga såhär. Han levde för länge länge sedan och skrev fina saker och skaffade sig en massa tjejer. Han började med barnflickan. Och då menar jag inte någon han själv anställde som vuxen.

Tillbaka till "She walks in beauty like the night". Det är det många som gör, men den första jag kom att tänka på var Tori Amos. Kanske den absolut finaste jag vet i hela världen av folk som jag inte känner. Hon var en gång med i en halvt urkass grupp som hette Y Kant Tori Read (kanske ett av historiens sämsta gruppnamn, dessutom), och sedan blev hon plötsligt tokbra.

Det tänkte jag på när det gäller Brett också. På samma skiva som den överjordiskt heldåliga Introducing the band finns, så är även Heroine och Still Life med. Två magiska sånger. Och kanske är det så, att för att göra något genombra måste man först göra något av bedrövlig kvalité. Det är en ganska bra tröst när man gör det ena misstaget efter det andra.

Sedan är det kanske inte alltid det fungerar att jämföra sig med Brett Andersson heller. Eller Lord Byron. Eller Tori Amos.

Men någon som walks in beauty like the night är även min lillasyster. Så jag tillägnar henne det här inlägget där hon vandrar omkring i Indialand bland kossor, elefanter och skäggiga eremitpräster.  Brett sjunger My Dark Star för henne.

Ni andra får tjuvlyssna. Och tänka på vad ert nästa mästerverk ska bli.


Kommentarer
Postat av: alias Kvasthilda

Kikade på din hemsida. Bra! Rolig!



Men jag kanske fick en överdos för nu är jag jättetrött i huvudet. Eller så är det för att jag kollade på Let´s dance.

2009-01-23 @ 23:08:41
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: Bodil

Insåg just att det var över 10 år sedan jag lyssnade på Suede senast. Det är ta-mig-tusan skandal!

Hur kunde det bli såhär?

Jag skyller på dig, vi har inte träffats på så länge. :)

Å andra sidan så hörde jag på dem utan att vi umgicks förut, men jag vidhåller min teori då det alltid är lättare att skylla saker på andra än att ta itu med saker man själv rår för.

Resten av kvällen måste ägnas åt att leta reda på mer musik av dem, ty här ska det ljuva 90-talet återupplevas!

2009-01-23 @ 23:43:43
Postat av: lillabrall

Tankte bara att en kommentar fran Indienland har du minsann inte, sa har kommer den. Fint att hora Suede sa har med honnyonnyuudayya i bakgrunden. Sa sjunger indiern pa radion alltsa, har inga horlurar jag.

Pa tal om inget sa kan jag meddela att Thin Lizzy gor sig riktigt bra som soundtrack till det indiska landskapet.

Nu ska jag skriva mail till dig istallet sa andra slipper lasa mitt nonsense.

Kram!

2009-01-24 @ 13:22:23
Postat av: LE N´nart

Vafalls!

Trodde att Nu äntligen hade det gått och blivit "riktigt" folk av eder. Läste hastigt på fäjsboka och såg ordet "Lorden" skymta förbi. Givetvis trodde jag då att Ni syftade på unge farbror Lord fra D Purple, men ack vad jag bedrog mig....surt så räkan om trålaren.

2009-01-24 @ 21:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0