Kapitel 8 - Kaputt e Lotta?

Morgan Freeman fortsätter med sin översatta röst:

Vår hjältinna håller på att nästla sig in i Ondskans högborg, Arbetsförmedlingen. Det ligger spänning i luften och damm på golvet. Iförd sin ninjakostym sitter hon på lur i väntrummet med en nummerlapp i handen. Från tomma intet dyker en av Dem - en Handläggare - upp. För att det ska bli ännu mer spännande och för att även Morgan Freeman måste vila sin avgrundsdjupa stämma låter vi Hämnerskan berätta i jag-form

Jag fördes in bakom en skärm. Troligen för att ingen skulle höra mina skrik. Men jag var förberedd. Jag hade fyllt i alla mina meriter hemma, så jag inte skulle behöva rabbla allt sådant på plats.

Men ack. Misstag nummer ett. Det går inte att överlista dessa Mörkrets lakejer.

- Du måste fylla i allt igen på ett annat ställe, annars gills det inte. Och så måste du komma på ett nytt besök hit för att berätta att du har fyllt i allt igen på ett annat ställe. Inom 14 dagar, annars drabbas du av vår vrede.

Jag var beredd att göra en baklängesvolt och rusa därifrån, men jag kunde inte ge upp så lätt.

- Nu ska vi se vilka jobb du måste söka. Aha! Här är en lista på yrken i hela landet som du inte alls är kvalificerad för, men du måste kanske flytta till Kiruna och bli sopgubbe, ty sådan är lagen.

Jag var inte beredd på denna attack. Jag mumlade något om att jag ju precis flyttat till en storstad där det borde finnas jobb och att jag inte tänker överge mitt livs kärlek för en massa flumregler.

- Då så! Då skriver jag in dig på ett obligatoriskt möte där du får sitta och höra att du måste bli sopgubbe i Kiruna om inte våra svarta riddare ska dra ner dig i underjorden.

Jag började spana efter en flyktväg. Just när jag trodde kusten var klar, slog Handläggaren till med något jag aldrig kunnat förutse.

- Här får du en rosa mapp med en broschyr i fyrfärg som skapats för att förnedra dig som söker jobb samt en farlig skrift från vår Härskare om att a-kassan nu har dig i sitt grepp. Dessutom får du här telefonnumret till en annan Handläggare som kommer att skicka hotbrev till dig. Lycka till!

Jag tog emot de giftiga dokumenten och flydde med ett leende på läpparna. De misstänkte inget. De låter mig träffa en annan av Dem! De kanske snart kommer att föra mig till deras ledare! IT'S PAYBACK TIIIIIIIIME!

När jag var på väg ut genom portarna stannade jag plötsligt. Jag hörde ett alltför välbekant och blodisande ljud bakom mig.

- Moahahahahahaaaaa!

Jag sprang.


Kommentarer
Postat av: Mattias

Jag noterar att instutionen behandlar folk mycket konsekvent och könsneutralt. Övertecknad genomgick samma introduktionsritual för några år sedan.



Jag hittade förresten ett jobb som du kan söka! Staten behöver någon som kan rätta tio tusen nationella prov!



forgladjebetyg?lid=puff_1659843&lpos=rubrik" rel="nofollow">http://svt.se/2.22620/1.1659777/stoppforgladjebetyg?lid=puff_1659843&lpos=rubrik

2009-08-19 @ 18:48:31
Postat av: Flash

Rysligt! Jag ser fram emot fortsättningen med is och kyla i ådrorna. Blir påmind om svunna tider... Läskigt, men denna gång kommer du att få dem dansa för din pipa (nä, hur är det ordspråket egentligen?)

2009-08-19 @ 22:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0