Arbetarlitteratur

Det är svårt att hitta bra tjänstefolk nuförtiden. Jag fick inte en enda vikarie till min blogg. Det kan bero på två saker:

1. jag har inte några läsare. 2. folk vill ha betalt för att de jobbar.

Den senare anledningen får man knappt säga högt, för då kan Anders Borg komma och knuffa en ur sängen när man sover.

Enligt vissa ska man jobba även utan betalning, eftersom det är moraliskt upplyftande att arbeta, oavsett om man får lön eller inte.

Folk som säger så har antingen inte arbetat på riktigt i hela sitt liv, eller så har de inga liv. De har definitivt ingen moral.

Moral handlar om RÄTT och FEL . Och man ska väl se till att göra så mycket RÄTT som möjligt. För att folk ska bli glada och inte starta krig eller dokusåpor.

Som jag sagt förut är det FEL jobba för jobbandets skull, för då hamnar FEL folk på FEL plats och sprider bitterhet och allmän jäkelskap omkring sig.

Om man däremot får leva på a-kassa tills man hittat ett jobb där man på riktigt kan göra RÄTT för sig, då lyfter hela världen och folk blir snygga och glada.

A-kassan är en försäkring som man betalar pengar till. Liksom alla andra försäkringar hoppas man att man aldrig ska behöva använda den. Om det trots allt blir kris och lämpliga jobb uteblir, har man RÄTT att få ut några stackars kronor i stöd.

Att bråka med a-kassan är ett heltidsjobb i sig. Men inget som någon är direkt lämpad att utföra.

Jag har en veckas semester kvar, innan arbetslösheten står och dräglar utanför dörren. Ni som är modiga nog kan få läsa höstens mest spännande följetong.

Det blir en psykologisk thriller om mitt jobbsökande. Känsliga läsare varnas!

Är du beredd?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jobbar en massa utan lön gör man ju men det kallas väntjänster, hobby eller hushållsarbete (ibland även trädgårdsarbete eller ideélt arbete) fördelen med den typen av jobb är att det iallafall i någon mening är får välja själv hur och om det ska göras.



Lycka till med ditt sökande efter den andra sortens jobb.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0