Enda julinlägget någonsin här.

I ett svagt ögonblick lovade jag en kollega att ge henne en julsång och en kotte i år. Eftersom jag är så otroligt fäst vid allt som har med julen att göra, så är det klart att jag håller mitt löfte. Nästan. Jag hittade ingen kotte och jag kan inte sjunga, så jag skänker härmed enbart texten till den perfekta julsången. Denna är tillägnad min halvknasiga pysselmoster till kollega, som tack för många svåra skrattanfall. Och mandelmassa. Men även om den är till henne, så får ni andra sjunga med om ni vill.

Julsång till min gröna kollega

Vers 1 (valstakt)

Glögg, barr, risgrynsgröt
Och Adolphson och Falk
Ångest, pyssel, tungblötsnö
En gammal rutten spark

Refr:

Hej vad det går
Vareviga år
Ingen tycker det är kul
Men ändå ska det vara jul

Vers 2 (helt annan melodi och väldigt svårdefinierad takt):

Julklappshysteri, TVspecial med StefanåKrister i
Räven raskar över isen, folk överanvänder spisen
Gardiner med små jävla tomtar på
Samarin är det enda man kan tänka på

Stick (höj ett halvt lite då och då och byt till tangotakt):

Arne Weise, skum likör och annan omoral
Inte konstigt att man blir helt enkelt asocial
I år precis som ifjol stänger jag in mig i skrubben
Om du hatar Aladdinaskar, välkommen i klubben
Skål för dig och skål för mig, skål för oss allihopa
Låt oss tillsammans stå upp och och ropa
Pynt är ondskans verk och inga barn är snälla
Tyst med er, låt mig sova hela julaftonskvälla

(efter det där underligt långa sticket har man ändå glömt bort melodin, så här kommer en ologisk slutvers)

Nu undrar ni kanske varför jag är så sur och vrång
Och varför denna visa är så svår och lång
Jo, min julavsky har sin lätta förklaring, ni förstår
Jag är bitter för jag missar Karl-Bertil Jonsson varteviga år

______________________________________________________________

SÅDÄRJA. Nu har jag skapat lite julstämning. Och för att slippa vara kvar i den så länge, rekommenderar jag att ni lyssnar på Landstrom istället. (Se gårdagens inlägg.) Lite gitarreufori med attacksång tar bort alla svåra julklappstankar. Idag är det Everbody Blames It som hörs först.

Kommentarer
Postat av: EVA

Tycker inte att ångest och pyssel har med varandra att göra....men.....trots detta är jag väl en aning glad att jag lyckades tvinga ur dig en julsång...om än bara texten.....och på fredag kväll förväntar jag mig en kotte....samt att få höra dig sjunga åtminstone ett par verser av kompositionen.....ska bli ett nöje att lyssna.

2008-12-17 @ 21:31:24
Postat av: Kollegan

Har bokat plats på första parkett för att få njuta av ditt verk inklusive melodi på fredags föreställningen. Jag antar att du ska vara med som gästartist i Julkonserten på Centrum :D

2008-12-18 @ 07:23:48
Postat av: re

Haha, men om du inte har sett den bör det nog vara dags föt det snart! och han är snygg!

2008-12-18 @ 07:32:17
URL: http://rebeccamattila.blogg.se/
Postat av: alias Kvasthilda

Det är nästan så jag skulle kunna tonsätta den, så bra är den.

2008-12-18 @ 10:29:29
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/
Postat av: ilona

Hoppas på att kvasthilda kan tonsätta den så man kan lära sej den, så man kan spela den varje jul, eller om du övar in den och sjunger den för mej varje jul, för jag tror du kan sjunga.

Kottar finns det fullt av i alla juldekorationer så hittar du en sån hittar du din kotte

2008-12-18 @ 12:09:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0